اسدلله فرمانی

اسدالله فرمانی (گهواره)

اسدالله فرمانی یکی از مشهورترین و البته توانمندترین سازندگان ساز تنبور است که به سال ۱۳۳۴ در شهر گهواره و منطقه دالاهو متولد شد. او فرزند «شمس‌الله فرمانی» و نوه «چنگیز فرمانی» است که این دو نیز از سازندگان بنام تنبور بودند. تنبورهای دست‌ساز ایشان با مهر «اسدالله گهواره» و «چنگیز» در معتبرترین موزه‌های اروپایی از جمله فرانسه نگهداری می‌شوند. از در کنار استاد سعید ذوالنوری (مهر نکیسا) از برجسته‌ترین سازندگان اصیل ساز تنبور هستند.

کارگاه تنبورسازی اسدلله فرمانی

کارگاه تنبور سازی فرمانی موروثی است و این خاندان از دوران قاجار به ساخت تنبور می‌پردازند. قدیمی‌ترین تنبور بجای‌مانده از نسلهای قبل در این کارگاه مربوط بسال ۱۱۷۰ هجری شمسی است. لازم است ذکر شود که چنگیز فرمانی پدربزرگ اسدالله فرمانی نامی‌ترین چهره در صد سال گذشته در ساخت تنبور بودند.

اسدالله در شش سالگی نزد پدربزرگ به آموختن و یادگیری نحوه ساخت تنبور با بستن پرده و سمباده‌کشی و بعدها اتصال دسته به کاسه تنبور آغاز کرد. در نهایت در سن ده‌سالگی نخستین تنبور خود را ساخت که پایین دسته آن صدای خوبی نداشت که با راهنمایی پدربزرگ این ایراد رفع شد.

کارگاه تنبورسازی اسدلله فرمانی

کارگاه تنبورسازی اسدلله فرمانی در گهواره

اسدالله فرمانی تنبورنواز قهاری هم می‌باشد و در ده سالگی مقام خاموشی را نیز نزد پدربزرگ خود چنگیز فرمانی فرا گرفت. کارگاه تنبور سازی اسدالله هم اینک در شهر گهواره قرار دارد و با همکاری برادران و فرزندانشان مشغول به ساخت تنبورهایی با کیفیت هستند.

در ۲۲ دی ۱۳۹۹ شهرستان دالاهو به عنوان شهر ملی ساخت تنبور معرفی شد. پس از ان در روز ۲۶ دی ۱۳۹۹ لوح یادبودی از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه به اسدالله فرمانی اهدا شد. همچنین در ۲۷ دی ۱۳۹۹ لوح تقدیر انجمن موسیقی ایران توسط رئیس این انجمن در شهر گهواره به اسدالله فرمانی اهدا شد.

پایان سخن

خرید تنبور اسدالله سه مهر برای هنرجویان و اساتیدی که دنبال یک ساز حرفه‌ای و خوش صدا می‌گردند پیشنهاد خوبی است. صدای این ساز کاملا رسا است و هیچ خشی ندارد. بخاطر تجربه بالا و استفاده از جنس خوب، سازهای این استاد قدیمی کیفیت خوبی دارند.

همه سطوح یک تنبور خوب کاملا صاف و صیقلی است و سطح تنبور اسدالله سه مهر چه در دسته و چه در کاسه کاملا صاف است و هیچ برآمدگی‌ای در اون وجود ندارد. این ویژگی برای بیشتر سازهای زهی صادق است. وجود هر برآمدگی یا خراش روی سطح ساز می‌تواند صدای تولید شده را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل گفته می‌شود که روی سطح این سازها نباید منبت کاری و مواردی از این قبیل وجود داشته باشد چون صدای ساز رو تغییر می‌دهد. نبود هیچ برآمدگی یا خراش روی سطوح تنبور اسدالله سه مهر یکی از ویژگی‌هایی است که این تنبور را به یک ساز درجه یک تبدیل کرده است.