سید آرمان دکه‌ای

سید آرمان دکه‌ای

سید آرمان دکه‌ای تنبورنواز صاحب سبک، آهنگ‌ساز و بداهه نواز تنبور اهل متولد سال ۱۳۶۱ در صحنه کرمانشاه است. او در خانواده‌ای عرفانی و اهل حق به‌دنیا آمد و از کودکی تنبور را آموخت و در ۱۵ سالگی آموزش تنبور را آغاز کرد.

ضبط کار تصویری شاهنامه فردوسی با همراهی شهرام ناظری از جمله فعالیت‌های او در اوان جوانی است. همچنین به مدت دو سال با داود آزاد و گروه چریکه به فعالیت پرداخت. استاد دکه‌ای یکی از بزرگترین تنبورنوازان معاصر است و نخستین ورکشاپ تنبور ایران را برگزار کرد.

آشنایی با سید آرمان دکه‌ای

جد پدری و مادری سید آرمان دکه‌ای هر دو از صاحب سبک‌ها و دارای روایتی مجزا از ساز تنبور می‌باشند. تقریبا نزدیک به ۱۰۰۰ سال است که این ساز در بین این دو خانواده حفظ و اشاعه شده و می‌شود. ایشان به دلیل قرار گرفتن در محیط خنیاگرانه موسیقی و نامداران ادبیات کُرد به روش آنان موسیقی و ادبیات کرد را فرا گرفت.

از بزرگان می‌توان به حضرت شیخ امیر که کوکی به نام شیخ امیری مزین است، اشاره کرد. همچنین می‌توان  به اسم حضرتش و سید فرضی از جد مادری و سید ابراهیم دکه ای از جد پدری را می توان نام برد. او در محیطی سر شار از شعر و ادب کرد پرورش یافت و توانست در پانزده سالگی آغاز به تدریس ساز تنبور به سبک دو خانواده دکه‌ای و قزوینه کند.

 

در عنفوان نوجوانی برای وارد شدن به دنیای موسیقی سنتی ساز تار را نزد استا چیره دست سید محمد زنوری از شاگردان استاد حسین علیزاده ادامه داد. در میانه را از داشته های استاد فریبرز عزیزی و استاد پیر عطایی بهره جست. سپس به  از مستر کلاس‌های استاد حسین علیزاده نیز با بذل توجه استاد زنوری راه پیدا کرد.

پیشتر این ها نیز وارد دانشکده موسیقی شد تا به صورت درست و آکادمیکموسیقی را فرا گیرد. در آنجا هم از مرحوم استاد رحمان مرادی از شاگردان استاد محمد رضا لطفی درس موسیقی گرفت.

آثار سید آرمان دکه‌ای

حاصل تلاش‌های آرمان دکه‌ای ترجمه یازده جلد از داستان‌های شاهنامه کُردی است. در این راستا پدرش، سید فضل‌الله دکه‌ای نیز همکاری بسیاری داشت. یک مجلد آن توسط فرهنگستان هنر ایران به نام داستان سوک سیاوش به روایت الماس خان کندوله‌ای با سی دی صوتی چاپ رسید. خوانش کُردی و فارسی با صدای ایشان همراه با ده ساعت آهنگ سازی و مقام نوازی در این کتاب است.

در سن جوانی همکاری با استاد بی همتای موسیقی شهرام ناظری به همت گروه موسیقی فردوسی به مدت یک دهه ادامه فعالیت داشت. نتیجه آن کنسرت‌های متعدد در داخل و خارج کشور بود. ضبط کار شاهنامه فردوسی و ضبط تصویری کار شاهنامه، داستان قیام کاوه آهنگر و همچنین ضبط کار صوتی شاهنامه کردی، داستان نبرد رستم سهراب انجام گرفت. دکه‌ای به مدت دو سال در کنسرت های استاد داود آزاد همکاری کرد.

همچنین نخستین ورک شاپ تنبور ایران را به همراه ریاست موسیقی نواحی ایران در آن سال استاد دکتر بهمن کاظمی در فرهنگستان هنر ایران برگزار کرد. مدتی نیز ریاست بخش فرهنگی شاهنامه و اساطیر فرهنگستان هنر را داشت.