داود
داود خوشآواز از نسل یهودا فرزند یعقوب از پیامبران بنیاسرائیل بود که به مقام پادشاهی رسید و اورشلیم را برای بنیاسرائیل فتح کرد. براساس روایت تنخ به مدت ۴۰ سال در حدود سالهای ۱۰۱۰ تا ۹۷۰ قبل از میلاد پادشاه سلطنت اسرائیل بود. نام داود در زبان عبری بهمعنای «محبوب« است و پسرش سلیمان نبی است که پس از او به سلطنت رسید.
زمانی که صحبت از موسیقی و آواز میشود شاید یکی از نخستین مشاهیر و اساطیر موسیقی، داود باشد. او صدایی زیبا داشت و به پیامبر خوشالحان شهرت دارد. کتاب مزامیر که به زبور داود» نیز شهرت دارد، یکی از دلپذیرترین «کتابهای مقدس» است. این کتاب مجموعه ای از شعر و سرود بهزبانی شیوا، روحانی و دلپذیر است.
پیرامون مزامیر داود
داوود از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل بود و خداوند بر او کتاب زبور را نازل کرد. پس از حضرت موسی و حضرت یوشع، مردانی به رهبری مردم اشتغال داشتند که داوران نامیده میشدند. آخرین داور، حضرت سموئیل بود که بنیاسرائیل از او خواستند برایشان پادشاهی تعیین کند. در نهایت طالوت (شاؤل) به پادشاهی رسید. در زمان طالوت جنگ بزرگی در گرفت. طالوت وعده داد هر شخصی جالوت؛ بزرگترین قهرمان سپاه دشمن را بکشد، نصف مالش را به او میدهد و دخترش را نیز به عقد او در میآورد. در آن جنگ حضرت داوود توانست جالوت را بکشد و نصف مال طالوت را گرفت و داماد او شد.
نبوت و پادشاهی هر یک در میان نسل خاصی از فرزندان یعقوب باقی بود، با این حال خداوند این دو مقام را برای داوود قرار داد و پس از فوت طالوت، داوود پادشاه بنیاسرائیل نیز گشت. تاریخ پادشاهی داوود، در کتابهای دهم و یازدهم از عهد عتیق، به نامهای «کتاب دوم سموئیل» و «کتاب اول پادشاهان»، ثبت شده است.
امام باقر(ع) حضرت داوود را از معدود انبیایی معرفی میکند که به حکومت نیز رسید. حضرت داوود با لقمان همعصر بود و زمانی که لقمان او را نصیحت میکرد، داوود او را ستایش میکرد. اورشلیم در دوران حضرت داوود و توسط ایشان فتح شد.
داود کوسوار
داود کوسوار در آیین یارسان یکی از یاران نزدیک سلطان اسحاق است. کاو در زبان لکی به معنی رنگ آبی و گاها متمایل به کبود است و گویا او اسبی به رنگ کبود داشت. در برخی منبع کاوسوار بهمعنای گاوسوار آمدهاست که به نظر برداشتی اشتباه است. حتی بارگاه او نیز گنبدی آبی دارد که از رنگ کبود و نیلی آسمان الهام گرفته شده است. این بارگاه در نزدیکی رودخانه سیروان و پیش از بارگاه سلطان اسحاق قرار دارد.
او در میان مردم لکستان و مناطق صحنه و دالاهو دارای احترام وتقدس فراوان است و حتی به او سوگند یاد میکنند. بسیاری از مقامهای کلام حقانی با ساز تنبور نیز پیرامون اوست. برای نمونه میتوان به مقام فانی فانی اشاره کرد که فانی بودن دنیا و باقی بودن حق را با داود گیان زمزمه میکند.
زاد سال وی اواخر سده هشتمخورشیدی میباشد. داود کوسوار از پیشگاه رهبر بزرگ اهل حق، سلطان اسحاق یا سلطان سحاک به مقامات بلند عرفانی رسید. همچنین بهعنوان دلیل برای هدایت مردم منصوب شد و کرامات بسیاری داشت.
پایان سخن
داود از پیامبران بزرگ الهی است که کتاب مزامیر یا زبور از اوست. از آنجا که بسیار خوشآواز بود شهرت بسیاری دارد میتوان از او در میان اساطیر موسیقی یاد کرد. یکی از بزرگان اهل حق نیز داود کوسوار نام دارد که مقامهای حقانی نیز پیرامون او وجود دارد. در پایان باید گفت این نوشتار تنها از منظر هنر موسیقی تدوین گردید و هیچگونه جهتگیری عقیدتی و دینی وجود ندارد. آیینها و باورهای همه محترم است و البته بسیار زیبا، شنیدنی و قابل اندیشه.
مقاله تنبور | 30 اردیبهشت 03