بیا جانا

بیا جانا

بیا جانا ترانه‌ای به آهنگسازی سید خلیل عالی‌نژاد با ساز تنبور است که یکی از نخستین تحولات در شیوه نوازندگی این ساز در دوران معاصر می‌باشد. این آهنگ حال و هوای عرفانی دارد و به سبک ویژه سیدحلیل تنظیم گردیده‌است. متن ترانه این آهنگ اقتباس از شعری منسوب به مولانا است که در این زمینه با اطمینان نمی‌توان اظهار نظر کرد.

در یک بازخوانی تازه، رضا علی‌آبادی در گروه جامی به‌اجرای این آهنگ با صدای نصرت‌الله علی‌آبادی پرداخت. این اجرا که در کاخ سعدآباد انجام شد با استقبال نسبتا مناسبی نیز همراه بود. در این نوشتار کوشش بر آن است تا این آهنگ به‌شیوه‌ای علمی تحلیل شود.

متن ترانه بیا جانا

نه من بیهوده گرد کوچه و بازار می‌گردم
مذاق عاشقی دارم پی دیدار می‌گردم

خدایا رحم کن بر من پریشان وار می‌گردم
خطا کارم گناهکارم به حال زار می‌گردم

شراب شوق می نوشم به گرد یار می‌گردم
سخن مستانه می گویم ولی هوشیار می‌گردم

گهی خندم گهی گریم گهی افتم گهی خیزم
مسیحا در دلم پیدا و من بیمار می‌گردم

بیا جانا عنایت کن تو مولانای رومی را
غلام شمس تبریزم قلندروار می‌گردم

پایان سخن

«نه من بیهوده گرد کوچه و بازار می‌گردم» یکی از اشعار منتسب به مولانا جلال الدین بلخی است. نصرت فاتح ‌علی خان خواننده و استاد سبک قَوّالی اهل پاکستان این قطعه را به شکل فوق‌العاده‌ای اجرا کرد . همایون شجریان بر اساس این اجرا، قطعه مشابهی برای فیلم سینمایی شعله‌ور خواند. از دیدگاه نویسنده، شوریدگی در نوا و نوازندگی سید خلیل در ترانه بیا جانا چیز دیگری است.