روزی روزگاری (نت تنبور)

روزی روزگاری (نت تنبور)

تیتراژ پایانی سریال روزی روزگاری، آهنگی ساخته فرهاد فخرالدینی است که با الهام از صدای پا و دویدن اسبی آزاد در بیابان تنظیم گردید. در این آموزش، نت آهنگ روزی روزگاری برای تار، سه‌تار و تنبور برای دانلود ارائه شده است.

این آهنگ با تنبور به‌زیبایی قابل اجرا است و هنرجوان و علاقه‌مندان به ساز تنبور می‌توانند از این نت استفاده کنند.

چگونگی ساخت آهنگ روزی روزگاری

امرالله احمدجو کارگردان سریال روزی روزگاری می‌گویدد: پیشنهادم این بود که بوته‌های گون را آتش بزنیم و بگذاریم تا کامل خاکستر شود و بعد فیلم را برعکس کنیم تا از خاکستر شعله‌ها بیرون بیایند. فرهاد صبا فیلمبردار کار بود. او گفت برای چندبار دیدن خوب است اما بعد از آن دیگر خسته کننده می‌شود و معنایش شعاری است. او گفت که یک اسب را رها کنیم تا بدود و از او فیلم بگیریم. در نهایت یک اسب ترکمن سفید آوردیم و یال و دمش را حنا گرفتیم.

احمدجو در زمان ساخت موسیقی تیتراژ سریال روزی روزگاری، در استودیو حضور نداشت. اما وقتی برای نخستین بار شاهد ترکیب تصویر، تیتراژ و موسیقی بود متوجه سازگاری کامل همه اجزای تیتراژ شد. همانی بود که از قبل انتظارش داشت. این نمایش زیبایی هم نشان دهنده استعداد و هوشمندی آهنگسازی چون فرهاد فخرالدینی است که فقط استعداد نداشت. بلکه شخصیتی در پشت این استعداد وجود داشت که چنین باشکوه موسیقی را خلق کند.

آنچه فرهاد فخرالدینی در این سریال انجام داد، نمایان‌گر درک عمیقش از موسیقی محلی ایران است که وی را به عنوان یک «موزیک ساز» متبحر در عرصه موسیقی فیلم معرفی کرد. او با همین درک بالا بود که با ترکیب موسیقی ارکسترال، موسیقی ردیف دستگاهی ایران و موسیقی نواحی ایران شرایطی را برای آهنگسازی سریال ایجاد کرد که شنوندگان می‌توانستند از مکان جغرافیایی فیلم نمایشگاهی از موسیقی‌های مختلف کشور را بشنوند که کاملاً با تصویر انطباق داشت. موسیقی‌ها و نجواهای بکری که به قدری در تنظیم ماهرانه طراحی شد که گویی صدبار آنها را در یک رنگین کمان موسیقایی شنیده‌ایم.

روایت فرهاد فخرالدینی از ساخت آهنگ روزی روزگاری

فرهاد فخرالدینی پیرامون آهنگ روزی روزگاری می‌گوید: آن سادگی که در موسیقی سریال طراحی شد، کاملاً از روی نقشه و برنامه‌ای بود که من برای این سریال در نظر داشتم. یک ساده اندیشی و روان‌نویسی در موسیقی که آگاهانه است و باید هم در چنین مبنایی پیش روی شنونده قرار می‌گرفت.

به خاطر دارم وقتی که دوستان مشغول ساخت صحنه‌های مربوط به تیتراژ سریال بودند، شنیدم که آن اسب هر از چندگاهی که به این سو و آن سو می‌دوید در هوا جفتک می‌زد. شرایطی که تصاویرش را هم دیدم و از همان جا بود که موسیقی تیتراژ هم به ذهنم خطور کرد. بر اساس حرکات آن اسب موسیقی را نوشتم که خوشبختانه هم روی تیتراژ کار نشست و با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شد.

به هر ترتیب موسیقی سریال «روزی روزگاری» یکی از آثار بسیار مهم موسیقی در بخش تیتراژ است. پس از گذشت چند دهه از پخش آن همچنان دربرگیرنده یک حس نوستالژیک و خاطره سازی است. این آهنگ دربرگیرنده ارزش‌های نهفته در موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی گوناگون ایران است.