ساقینامه پارسی
ساقینامه پارسی شعری از حافظ است که با تنظیم آن با ساز تنبور در میزان ساده چهار ضربی بوسیله استاد محمد ذوالنوری نتنویسی گردید. ساقینامه یکی از ملودیهای مشهور و ماندگار در موسیقی ایرانی است که پیشتر با آواز شجریان شهره شد.
آهنگ دیگری با نام ساقینامه کردی نیز وجود دارد که از آثار جاودان استاد سید خلیل عالینژاد است. در این نوشتار کوشش بر آن است تا نوع پارسی این آهنگ نتنویسی و شیوه نواختن آن در اختیار هنرجویان تنبور قرار گیرد.
دانلود نت تنبور ساقینامه پارسی
نت تنبور ساقینامه را استاد محمد ذوالنوری در کتاب آموزش مقدماتی و متوسط تنبور تهیه و تنظیم کرد. پوریا کاکاوند نیز در کتاب اول آموزش تنبور، نت این آهنگ را بهنگارش درآورد. هر دو اثر بسیار زیبا و دقیق هستند البته در شیوه نگارش نت. اما در پیادهسازی و نواختن، نوای متفاوتی نسبت به هم دارند.
در گام موسیقی این آهنگ، نتهای می، لا و سی به صورت بمل هستند و سایر نتها بکار میباشند. میزان موسیقی نیز به صورت ۴/۴ میباشد که یک میزان ساده چهار ضربی است. به این معنا که در هر میزان باید چهار نت سیاه اجرا شود.
متن آهنگ سـاقینامه پارسی
این آهنگ براساس ساقینامه از حافظ تنظیم گردید و با تنبور قابل اجرا است:
بیا ساقی، آن مِی که حال آوَرَد ♪♬♫♪ کرامت فَزاید، کمال آوَرَد
به من دِه که بَس بیدل افتادهام ♪♬♫♪ وَز این هر دو بیحاصل افتادهام
بیا ساقی، آن مِی که عکسش ز جام ♪♬♫♪ به کیخسرو و جَم فرستد پیام
بِده تا بگویم، به آواز نی ♪♬♫♪ که جمشید کی بود و کاووس کی
متن ساقینامه پارسی مفصل است و تمرکز این تنظیم تنها روی چهار بیت نخست است. شعر آهنگ ساقینامه کردی از ملا پریشان شاعر لکزبان است که در سده چهاردهم و پانزدهم میلادی زندگی میکرد. افزون بر سید خلیل، گروه مستور نیز در اجراهای خود از اشعار این شاعر استفاده میکنند. دیوان اشعار او پریشاننامه نام دارد.
نت تنبور | 16 مرداد 03