مقام باده‌نوشان

مقام باده‌نوشان

مقام باده‌نوشان یکی از مقام‌های مجازی تنبور است و آهنگی بسیار قدیمی است که به از خودبیخود شدن و رسیدن به سر حق اشاره دارد. این آهنگ با ساز تنبور نواخته می‌شود و نوای دلنشین آن بسیار اثرگذار است.

متن آهنگ باده‌نوشان

متن مقام باده نوشان به روایت کتاب صد درس از علی‌اکبر مرادی به صورت زیر است:

باده‌نوشانن ایمشو له مجلس ♫♪♫♫♪ ایمشو له مجلس، بزم یارانن

پارب وه رندان کوی خراباتت ♫♪♫♫♪ وه ذات بی عیو پر یه صفاتت

یارب وه پیغام پیغمبرانت ♫♪♫♫♪ وه دو نقطه‌ی قاف قلندرانت

وه دیار دوس دیده‌م روشن کرد ♫♪♫♫♪ له ظلمات تن نجاتم بدر

متن این آهنگ براساس شعری از سید یعقوب ماهیدشتی به‌صورت زیر است:

باده‌نوشانن ایمشو له مجلس ♫♪♫♫♪ ایمشو له مجلس، بزم یارانن
چون فصل وهار درون جوشان ♫♪♫♫♪ ایچای ایچ بزم می فروشانن
بچم وه کوی عشق پیر خرابات ♫♪♫♫♪ روکم وه درگای قاضی الحاجات
باده وباده خوار باده‌پرستان ♫♪♫♫♪ صدا دن وه هم چون هزار دستان
فرما وه ساقی باور مینای من ♫♪♫♫♪ سرشار کر ساقی بدر پیاپی
پیاپی پر کرد هیاهی نوشام ♫♪♫♫♪ تا که دیدی دل غیر ژ دوس پوشام
بادی مرادت بدر کمانه ♫♪♫♫♪ تا ناره عشقم بدی زبانه

مظفر منصوریان این آهنگ را براساس تنظیم مهرداد مشعشعی در دستگاه اصفهان آموزش داد:

این آهنگ در قالب تصنیفی با صدای شهرام ناظری و به آهنگسازی و نوازندگیِ تنبور سید علی جابری در دانشگاه موسیقی منچستر انگلستان اجرا شد. البته متن این آهنگ با متن اصلی مقام تفاوت‌هایی دارد و اشعار جدیدی به آن افزون شد. سید خلیل عالی‌نژاد نیز مقام باده‌نوشان را بسیار زیبا اجرا کرد.

دانلود نت مقام باده‌نوشان

نت‌های مقام باده نوشان بیشتر در بالا دسته این ساز قرار دارند و نت مرکزی آن FA است. بنابراین شاید برای درس‌های ابتدایی ساده باشد اما چون باید از تکنیک‌هایی مانند گلیساندو و تریل در آن استفاده شود پیچیدگی خاص خودش را دارد.

این مقام بسیار زیبا است و نت‌های آن به صورت دقیق به نگارش درآمده است. با استفاده از این نت هنرجویان و اساتید تنبور می‌توانند به‌خوبی این آهنگ را بنوازند. همچنین اساتید می‌توانند با این نت به‌خوبی به هنرجویان خود نیز شیوه درست نواختن را بیاموزانند.

پیرامون مقام باده‌نوشان باید گفت مانند بسیاری از اشعار شاعران پیشین، می در اینجا اشاره به جام عشق الهی دارد. آنگونه که عراقی، حافظ و مولانا نیز در اشعار خود از می، حقیقت و مجاز یاده کرده‌اند. هدف آن است که به ذات بی‌عیب حق پی برده شود و ارتباط با حق تعالی صورت گیرد. این مقام بسیار به شعری از عراقی نزدیک است که حافظ نیز تضمینی از آن در غزلیات خود دارد.