مقام بایه بایه

مقام بایه بایه

مقام بایه بایه از مقام‌های مجلسی تنبور است که از حال و هوای شادی برخوردار است و در مراسم و اعیاد ملی و مذهبی اجرا می‌شود. به‌نظر می‌رسد این مقام نیز از ساز سرنا وام گرفته شد و گاهی همراه با تنبور و سرنا نواخته می‌شود. در موسیقی مجلسی تنبور این مقام مانند مقام شادی هی شادی و مقام سحری ماهیتی شاد دارد هر چند سوزی نیز در صدای این ساز احساس می‌شود.

دانلود نت مقام بایه بایه

این مقام را سعید ذوالنوری بسیار درست و دقیق نت‌نویسی کرد. در گام موسیقی آن نت‌های Re,Me, La, Si بمل هستند و پرده‌های دیگر بکار نواخته می‌شوند. میزان موسیقی براساس میزان ترکیبی ۶/۸ است و ریتم به‌نسبت تندی دارد. در اجرای این آهنگ استفاده از اشاره و تکیه بسیار مرسوم است که بستگی به سلیقه، مهارت و لحن نوازنده مقام دارد.

مقام بایه بایه

نت مقام بایه بایه

مقام بایه بایه بوسیله سید خلیل عالی‌نژاد در آلبوم آیین مستان نواخته شد که می‌تواند سرمشق خوبی برای هنرجویان باشد.

همچنین سید جلال‌الدین محمدیان آواز تاب‌ بنفشه می‌دهد را بر روی مقام بایه‌بایه خواند.

پیرامون ساز تنبور باید گفت این ساز  در گذر زمان بسیار زیاد از سازهای دیگر وام گرفت. مقام‌های مجلسی و باستانی تنبور ریشه در سازهای کهن و اولیه ایرانی دارند. سازهای بادی مانند سرنا می‌توانند همراه تنبور نواخته شوند. جز آن دف نیز در موسیقی تنبور بسیار زیاد قابل استفاده است. به‌نظر می‌رسد مقام زیبای بایه‌بایه از ساز سرنا الهام گرفته شد و وارد موسیقی تنبور گردید. البته وقتی این مقام با تنبور اجرا می‌شود زخمه‌های تنبور احساس غمی را در خود نهان دارد.

این مقام یکی از نخستین مقام‌هایی است که هنرجویان آن را فرا می‌گیرند. نکته ویژه در مقام بایه بایه آن است که تمامی نت‌های گام کامل تنبور را شامل می‌شود. بکارگیری تکنیک گلیساندو در فرود و فراز این نت برای تقویت نوازندگی بسیار مفید است. در پایان باید گفت پیرامون تاریخچه بابه‌بایه اطلاعات زیادی در دست نیست. در یک کتاب کهن چنین آمد که آنگاه که آراز برای ماتینا آواز گل و خار را خواند پس از وصال او در خیالش بایه‌بایه را نواخت.