در آن نفس که بمیرم
در آن نفس که بمیرم اجرایی با ساز تنبور به نوازندگی، آهنگسازی و صدای آسمانی سید خلیل عالینژاد است که بهصورت خصوصی اجرا شد. در این آهنگ سید خلیل از دو غزل سعدی بهصورت ترکیبی استفاده کرد. همچنین این آوزا نیز مانند حال خونین دلان، بیا جانا، دردم از یار و بسیاری آهنگهای دیگر در آلبومی منتشر نشد. سبک نوازندگی و حالوهوای منحصربهفرد سید خلیل در این آهنگ نیز در اوج خود است. در این نوشتار کوشش بر آن است تا این آهنگ با کیفیت مناسب در اختیار علاقهمندان تنبور قرار گیرد.
متن آهنگ حال خونین دلان
بخش نخست این آهنگ از غزل شماره ۴۰۵ غزلیات سعدی انتخاب شد:
هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم ♪♫♪ نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم
به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم ♪♫♪ شمایل تو بدیدم نه صبر ماند و نه هوشم
حکایتی ز لبانت به گوش جان من آمد ♪♫♪ دگر نصیحت مردم حکایت است به گوشم
مگر تو روی بپوشی و فتنه بازنشانی ♪♫♪ که من قرار ندارم که دیده از تو بپوشم
من رمیدهدل آن به که در سماع نیایم ♪♫♪ که گر به پای درآیم به در برند به دوشم
مرا به هیچ بدادی و من هنوز بر آنم ♪♫♪ که از وجود تو مویی به عالمی نفروشم
بخش دوم آهنگ از غزل شماره ۴۰۳ غزلیات سعدی انتخاب شد:
در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم ♪♫♪ بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم
به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم ♪♫♪ به گفتوگوی تو خیزم به جست و جوی تو باشم
می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان ♪♫♪ مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم
پیرامون سید خلیل
سید خلیل عالینژاد یکی از بزرگترین اساتید تنبور است که در سال ۱۳۳۶ در صحنه کرمانشاه متولد شد و خیلی زود در سال ۱۳۸۰ در کشور سوئد درگذشت. خلیل عالی نژاد در گروه «شمس» به سرپرستی کیخسرو پورناظری حضور داشت و نوازندگی در آلبوم «صدای سخن عشق» با صدای شهرام ناظری نیز از جمله آثار ماندگار او به شمار می رود؛ آلبوم های آیین مستان، ثنای علی، شکرانه و آهنگ در آن نفس که بمیرم از جمله آثار او هستند.
این آهنگساز و نوازنده در دهه ۷۰ گروه «باباطاهر» را تشکیل داد و حاصل آن چندین اجرا به همراه این گروه به همراه آلبوم هایی به خوانندگی عالی نژاد بود. آلبوم های آیین مستان، ثنای علی(ع)، شکرانه ققنوس از جمله دیگر آثار ماندگار او در عرصه موسیقی ایرانی و مقامی هستند. در آن نفس که بمیرم یکی دیگر از آهنگهای ماندگار سید خلیل است.
سید خلیل از کودکی با نظارت مادرش فراگیری ساز تنبور را نزد امرالله شاه ابراهیمی و درویش امیر حیاتی آغاز کرد و سپس برای فراگیری علمی موسیقی در دانشگاه تهران در رشته موسیقی ادامه تحصیل داد. در همین دوران با کیخسرو پورناظری آشنا شد و در محضر وی به فراگیری تار و سه تار و تکمیل تنبور پرداخت.
نت تنبور | 09 آذر 03