کتاب تنبور لکلستان

کتاب تنبور لکلستان

کتاب تنبور لکلستان نوشته رامتین کاکاوندی در زمینه آوانویسی و بررسی تحلیلی موسیقی مقامی تنبور است که نشر عارف منتشر کرد. کاکاوندی پس از انتشار موفق کتاب هفتاد و دو مقام تنبور و هفتاد و دو مشق تنبور این کتاب را نگارش کرد.

موسیقی تنبور لک بسیار زیبا و ماندگار است و ریشه تاریخی غنی و باستانی دارد. گروه مستور نیز در برخی اجراهای خود از مقام لکی استفاده کرد و سید خلیل عالی‌نژاد نیز به لفظ لکی علاقه بسیار داشت. شناخت مقام‌های باستانی لکی برای علاقه‌مندان تنبور قابل اعتنا است و همواره تنبور و لفظ لکی در کنار هم هستند. در این کتاب نیز نویسنده به کنکاشی در جهت شناخت همین غرابت می‌پردازد.

فهرست مطالب کتاب تنبور لکستان

پیشگفتار
لک
کرمانشاه
پیشکوه و پشتکوه
طوایف و ایلات لک
بزرگان و صاحب خاندان ها
تنبور
تاریخ تنبور
بنیادگرایان تنبور
نوازندگان برجسته تنبور
بود در صد سال اخیر قرن چهاردهم
نغمه
اقسام بود
سوم یا تریکورد
چهارم یا تتراکورد
پنجم و پنتا کورد
بستر صوتی
گام بالقوه
وسعت صوتی
مقام
تعریف مقام و وجه تسمیه آن
در موسیقی مقامی تنبور
اصطلاحات موسیقی
کوک طرز
کوک هانای ممد بگ
مضراب انواع مضراب
نشانه های استفاده شده در آوانگاری مقام های این مکتوب

درباه کتاب تنبور لکلستان

رامتین کاکاوندی در کتاب تنبور لکستان، مبحث موسیقی مقامی تنبور لکستان و قوائد چگونگی طرز تنبور نوازی دوره مذکور شرح می‌دهد. با شیوه راه و روش نواختن امام‌قلی امامی، سید قدرت مشعشعی، سید حسن خان بیگی و چند تن دیگر که از برجسته ترین نوازندگان تنبور و میراث دار فرهنگ موسیقایی آن حوزه بوده اند، مقام‌های آن دوره را تجزیه و تحلیل و وضع و حالت پیدایش مقام‌ها را با طرز رسم ایشان، آوانگاری می‌کند.

مقام‌های آوانگاری شده کتاب تنبور لکستان، برداشتی، از شیوه مقام نوازی استادان مذکور است، به سه دلیل:

چون ذات موسیقی مقامی براساس بداهه است و تمامی مقام‌ها به صورت سینه به سینه منتقل شدند و طبیعتا به موسم انتقال، دخل و تصرف نوازنده نیز میسر بود. اینان نیز از این حاجت مستثنی نبوده اند و پس از احاطه پیدا کردن در این امور، بیانگر روایت خویش شدند.

اساس موسیقی مقامی تنبور، تکرار، دوباره گفتن یا به دفعات انجام دادن است. خواه، تکرار در گردش ملودی و نغمات باشد، خواه در ریتم، ضرب یا ادوار. با بررسی آثار ایشان ملتفت خواهیم شد که اینان نیز در اجرای مقام‌ها از عامل تکرار، در ملودی و ریتم، به دفعات استفاده کرده اند.

سومین سبب تفاوت بارز میان منطقه لکستان و دیگر مناطق رواج تنبور: وام گیری از مجموعه ابزارهای آوایی، ملودیک، نغمگی، ضربی، فواصلی و ریتمیک موسیقی فولکلوریک منطقه لرستان و لکستان است، که قالب ارائه آن ابزارها توسط سازهای سرنا، کمانچه، تمبک، دهل و … بود. به عنوان مثال این نگرش، به وفور در مقام‌های نواخته شده امامی دیده می‌شود. یعنی بهره گیری از فواصل، ریتم و تکنیک‌های سازهای اجرا کننده موسیقی فولکلوریک لرستان و لکستان و ادغام آن ابزارها با موسیقی مقامی تنبور.

کتاب تنبور لکستان اثر رامتین کاکاوندی در ۷۶ صفحه توسط نشر عارف منتشر شد.