کتاب صد درس

کتاب صد درس

کتاب صد درس (شیوه تنبور نوازی) نوشته استاد علی‌اکبر مرادی است که در ۱۱۵ صفحه در قطع رحلی نوشته شد و انتشارات موسیقی عارف آن را منتشر کرد. این کتاب به‌طور تخصصی به موضوع تنبور اختصاص دارد و نت‌نویسی آن در دستور کار مولف قرار گرفت.

مرادی در این کتاب کوشید تا آموزش تنبور را با شیوه نت‌نویسی در اختیار هنرجویان قرار دهد. این کتاب با نوت‌های ساده تنبور آغاز می‌شود و سپس به نت‌های پیچیده‌تر مقام‌ها تصنیف‌ها می‌پردازد. از آنجا نویسنده اهل گوران است بنابراین در نوشتن نت مقام‌ها تفاوت‌هایی با نوازندگی صحنه دارد. برای نمونه در کتاب آموزش تنبور نوشته محمد ذوالنوری مقام‌هایی مانند جلوشاهی، سماع یا واله‌ویتانه به روایتی دیگر نوشته شده است.

در کتاب صد درس هر درس به زبان انگلیسی نیز توسط ویدا فرهادی ترجمه گردید. بنابراین این کتاب برای غیرپارسی‌زبانان و غیرایرانی‌ها نیز قابل استفاده است. نت‌نویسی کامپیوتری را حیدر کاکی انجام داد.  طراحی جلد و گرافیک با فریدون کرمی است. در پایان مرادی تمامی درس‌ها را نواخته است و وحید مظفری نیز آنها را ضبط کرده است.

درباره کتاب صد درس

کتاب صد درس شیوه تنبور نوازی، تالیف علی اکبر مرادی، کوشیده شد خط بین المللی موسیقی را فرا بگیرد. فرهنگ و مقام‌های این ساز و همچنین طریقه صحیح نوازندگی تنبور را نیز فرا گیرد. در این کتاب هنرجو با ده ریتم و شانزده مضراب مختلف و چندین دور موسیقایی قدیم و همچنین با بیش از سی مقام از مقامات تنبور آشنا می‌شود و حاصل کلام اینکه هنرجویی که کتاب صد درس را فراگرفته باشد می‌توان او را نوازنده تنبور نامید.

کتاب صد درس شیوه تنبور نوازی علی اکبر مرادی همراه با لوح فشرده صوتی مرجعی مناسب برای آموزش تنبور است. این کتاب شیوه صحیح تنبور نوازی را قدم به قدم تشریح نموده است. یکی از ضعف های موسیقی مقامی کشور ، نبودن مرجع مناسب مکتوب برای مقام ها می باشد. این موضوع باعث گردیده که در زمینه اجرای مقام ها، بین نوازندگان اختلاف نظر به وجود بیاید.

نکته مهم این است که مقام ها باید توسط کسی نگارش شود که خود مرجع درستی از تاریخ آن ساز باشد. به جرات می توان گفت که علی اکبر مرادی به عنوان مرجع نواختن مقام‌های تنبور با تالیف این کتاب، به چالش‌های مقام نوازی پایان داد.

مولف تلاش نموده که هنرجو ضمن فراگیری خط بین المللی موسیقی، فرهنگ و مقام‌ های تنبور و شیوه صحیح نوازندگی این ساز را فرا گیرد. فراگیری درس های ارائه شده، هنرجو را با ده ریتم و شانزده مضراب مختلف و چندین دور موسیقایی قدیم و همچنین با بیش از سی مقام تنبور آشنا می‌ کند.

سخن نویسنده

ارزشمندی این اثر به قدری است که مدرسان معتقدند شخصی که کتاب صد درس تنبور  را به خوبی فرا گیرد یک نوازده است. علی اکبر مرادی از اساتید برجسته و اسطوره های تنبور ایران است که این کتاب حاصل تجربه ها و گنج های موسیقایی او می باشد. او در ۱۵ اسفند سال ۱۳۳۶ خورشیدی در روستای بان زلانی در نزدیکی شهر گهواره دالاهو استان کرمانشاه در یک خانواده کرد یارسان به دنیا آمد. وی نزد استادان برجسته تنبور همانند سید ولی حسینی، سید محمد علوی و دیگر استادان بنام این ساز در کرمانشاه آموزش دید و در سی سالگی تمامی ۷۲ مقام تنبور را آموخت. از کتاب‌های دیگر تنبور اثر علی‌اکبر مرادی ته‌رزهای باستانی تنبور است.

علی‌اکبر مرادی در مقدمه کتاب می‌گوید:

تمنایم از مدرسان تنبور این است که اگر این روش را در آموزش هنرجویان موثر یافتند بدان عمل کنند. اگر نکته‌ای مفیدتر به‌نظرشان رسید ما را یاری کنند تا در چاپ‌های بعدی لحاظ شود. در پایان برخود لازم می‌دانم از همکاری و یاران هنرمند خود در این کتاب سپاس‌گذاری کنم. از آقای حیدر کاکی برای برای نگارش کامبیوتری نت‌ها، فریدون کرمی برای امور گرافیک، شهریار حیدری تصویرسازی. ویدا فرهادی که ترجمه کرد و وحید نظری برای پدابرداری درس‌های این کتاب تلاش کردند.